<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Дали политиката
треба да ја поддржи германската автомобилска индустрија преку премии или со
намалување на границите за емисија на CO2? Што велат експертите и самите
производители на автомобили за тоа?</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">На самитот за
виртуелни автомобили овој понеделник (23 септември), претставниците на
автомобилската индустрија и синдикатите разговараа со министерот за економија
Роберт Хабек (Зелените) дали и како политиката може да им помогне на
производителите на автомобили?</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Германските
производители на автомобили се жалат на конкуренцијата на електричните
автомобили од Кина, чии цени се пониски поради субвенциите. Затоа во ЕУ веќе се
планирани царински казни за увоз на електрични автомобили од Кина.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Некои
производители побараа субвенции и олеснувања. Меѓу предлозите се нова премија
за електрични автомобили, премии за старо железо, како и олеснување на
ограничувањата на ЕУ за емисиите на јаглерод диоксид (CO2) од автомобилите.</span>
<b><span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Премија за
е-автомобили или за старо железо?</span></b>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Идејата зад
премијата за електричните автомобили е тој што ќе купи електричен автомобил да
добива субвенција од државата. Таквата премија, т.н еколошки бонус, тој веќе
постоеше. Требаше да трае до крајот на 2024 година, но беше откажан на крајот
на 2023 година поради буџетската криза.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Но, од таа
премија корист имаа и странските производители на автомобили. Поради тоа, се
предлага при доделувањето на субвенциите да се земе предвид отпечатокот на CO2
при производството на автомобили.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Во Франција веќе
постои. Таму, купувачите на електрични автомобили добиваат субвенција само ако
нивното производство произведува помалку од 14,75 тони CO2. Тие ограничувања
конкретно влијаат на автомобилите произведени во Кина.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Премија за старо
железо постоеше и пред 15 години. Сега може повторно да се воведе за
потрошувачите кои ги отфрлаат своите автомобили со мотори со внатрешно
согорување и се префрлаат на електрични автомобили. Во времето на економската
криза во 2009 година, Германија ја воведе оваа еколошка премија, позната и како
премија за старо железо.</span>
<b><span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Престроги
ограничувања на CO2 во Европската унија?</span></b>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Покрај тоа,
автомобилската индустрија се жали и на климатските барања на ЕУ. Според
сегашниот план, од 2035 година повеќе нема да може да се продаваат нови
автомобили со мотори со внатрешно согорување во ЕУ.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Покрај тоа,
постојат т.н границите на флотата. Тие одредуваат колкаво количество на CO2 е
дозволено да испуштаат автомобилски флоти во иднина.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Тие цели
постепено ќе се заоструваат. Сегашната вредност на просечните 115,1 грама CO2
на километар и возило треба да падне на 93,6 грама до 2025 година, а до 2030
година на 49,5 грама. Доколку производителите ги надминат тие граници, се
соочуваат со казни.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Фолксваген побара
нова премија за автомобилите уште пред самитот на автомобили. Компанијата мора
да ги намали трошоците, а на почетокот на септември најави масовни отпуштања, а
се зборува и за затворање на некои фабрики.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Најавените мерки
од Фолксваген беа одамна задоцнети, смета Марсел Фрахер од германскиот институт
за економски истражувања (DIW).</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Германската
држава не треба да се меша и да не прави грешка да ги зацементира старите
структури и да ја попречи потребната трансформација, вели тој, 90 отсто од
работниците во автомобилските компании да бидат отпорни на криза и иднина
отколку да се инсистира на стари структури кои би го загрозиле успехот на цели
компании.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Фрашер исто така
смета дека не треба да се субвенционираат поединечни компании. Освен тоа, тој
смета дека проблемите на Фолксваген се резултат на нивните лоши одлуки, а не на
одговорност на политиката.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Во последната
деловна година Фолксваген оствари добивка од 18 милијарди евра и исплати 4,5
милијарди евра дивиденда. На таа забелешка, Фрахер вели: „Рецесијата сè уште не
е криза и многу показатели укажуваат на тоа дека германските производители на
автомобили, вклучително и Фолксваген, продолжуваат да бидат успешни и многу
профитабилни“.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Кина и САД ги
субвенционираат своите автомобилски индустрии, вели Фрачер, што ја нарушува
конкуренцијата. „Точниот начин да се реагира на кинеските субвенции за
електрични автомобили се компензаторните давачки од ЕУ“, заклучува експертот за
ДВ.</span>
<b><span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Подобрите
рамковни услови ја поттикнуваат е-мобилноста</span></b>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Производителот на
автомобили БМВ не поддржува премии за купување електрични автомобили или новата
премија за старо железо.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„На германската
автомобилска индустрија не и се потребни краткорочни мерки“, велат од
компанијата. Наместо тоа, треба да се создадат одржливи рамковни услови за да
им се олесни на клиентите да носат одлуки во корист на електричните возила,
како што е сеопфатна мрежа на станици за полнење на јавни и приватни места,
како и пристап до прифатлива електрична енергија за полнење.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Бидејќи ако
цената по километар возење електричен автомобил е повисока отколку со бензин
или дизел, на многу клиенти им недостасува клучен поттик да се префрлат на
електрични возила“, се вели во Минхен.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Поранешната
премија за старо железо не донесе ништо друго освен краткотраен бум на
побарувачката за автомобили“, вели Улрих Ланге, заменик-шеф на пратеничката
група на ЦДУ-ЦСУ. „Но затоа настана хаос во спроведувањето и злоупотреби.</span>
<b><span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Фолксваген и
Мерцедес протестираат, а Волво и БМВ си ја вршат работата</span></b>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Следната година
на Ф</span>o<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">лксваген му се
закануваат милијарди казна, бидејќи нема да може да ги исполнат граничните
вредности на ЕУ за емисиите на CO2.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Електромобилноста
ќе се пробие, но ќе биде потребно повеќе време“, рече претседателот на
Надзорниот одбор на Фолксваген, Ханс-Дитер Пехт. „Затоа целите за CO2 за 2025,
2030 и 2035 година треба да бидат реални.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">И директорот на
Мерцедес Ола Келенијус бара олеснување во однос на климатските барања на ЕУ.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Тоа барање е
неверојатно дрско“, вели Себастијан Бок, управен директор на Transport &
Environment Deutschland (T&E).</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Шесте најголеми
европски производители на автомобили постигнаа профит од 130 милијарди евра
помеѓу 2022 и 2023 година, според извештајот на Automotive News Europe. Цените
на минералите на батериите паднаа, а ќелиите на батериите се продаваат со
огромни попусти. Сепак, просечната цена на електричните автомобили во Европа се
зголеми за една третина од 2021 година, додека во Кина е преполовена, според
веб-страницата T&E.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Производителите
на автомобили остварија милијарди профити во текот на изминатите две години и
имаа доволно време да се подготват за целите за емисија на CO2 кои се познати
од 2019 година, Bok fumes.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">„Сега сакаат ЕУ
да прогласи вонредна состојба за да можат да продолжат да продаваат автомобили
што загадуваат.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Некои
производители на автомобили, како што е Volvo Cars, веќе ги исполнија
стандардите на ЕУ, додека други, како што е БМВ, може да ги достигнат целите до
крајот на следната година, покажува анализата на T&E.</span>
<span lang="MK" style="mso-ansi-language:MK">Затоа, БМВ не
гледа потреба да ги релаксира европските стандарди за емисија на CO2. БМВ
постојано ги надминува барањата во последниве години и затоа е „уверен дека ќе
ги исполни и построгите цели на флотата за 2025 година“, соопшти концернот
минатиот четврток во Минхен.</span>