Пристаништето Влисинген на југозападот на Холандија со векови е во центарот на светската трговија.
Приближно 17.000 товарни бродови се закотвуваат во длабоките води помеѓу Северното Море и реката Шелт секоја година. Бродовите се натоварени со различни стоки, од витални производи како хартија, дрво, челик, јаглен, течен гас, ѓубрива и други клучни суровини до овошје и зеленчук кои наскоро ќе го најдат патот до полиците на супермаркетите.
Во средата, пристаништето прими една од своите најзначајни пратки до сега: 5.000 електрични автомобили директно од фабрика во Шенжен, Кина, наменети за патишта низ Европа и Велика Британија.
Автомобилите беа испратени од најголемиот кинески производител BYD и имаат потенцијал да ги претворат зголемените меѓународни тензии во експлозивна сеопфатна трговска војна меѓу Пекинг и Западот, пишува The Telegraph.
<b>Обид за спасување по колапсот на Евергранд</b>
Електричните автомобили, заедно со литиумските батерии и соларните панели, се прогласени за „столбови на економијата“ од претседателот Кси Џинпинг: сектори кои кинеската влада ги избра како двигатели на огромниот извозен производствен бум. Министерот за трговија Ванг Вентао ги опиша како „нови три“ индустрии во Кина.
Кинеските лидери се очајни да го неутрализираат падот на пазарот за недвижнини предизвикан од спектакуларниот колапс на оптоварен со долгови Евергранд, кој ја наруши довербата на потрошувачите.
Обидите на кинеското набљудувачко тело за хартии од вредност да го поддржи националниот пазар од 8,6 трилиони долари со забрана на институционалните инвеститори да продаваат акции на почетокот и на крајот на тргувањето, покажуваат колку властите се загрижени за довербата на потрошувачите.
„По повторното отворање на Кина по пандемијата, индустриското производство беше доста силно, но домашната побарувачка недостасуваше. Домаќинствата не сакаат да трошат затоа што се загрижени за иднината. Луѓето се загрижени дека нема да можат повторно да се вработат ако сега бидат отпуштени. Ова придонесува за континуирана слабост во секторот за недвижнини.“
Кси се надева дека производството поддржано од државата, предводено од напредни стоки и материјали, ќе воведе нова ера на раст.
Сепак, напорите на Кина да ја спаси својата економија со преплавување на Западот со евтини автомобили, алармираат меѓу политичарите во Европа и Америка.
<b>Страв во Брисел и Вашингтон</b>
Во Брисел и Вашингтон се стравува дека Кина, чија домашна побарувачка опаѓа, ќе се обиде да го искористи својот вишок капацитет продавајќи стоки во странство по пониски цени отколку дома - уништувајќи ја западната индустрија.
Со оглед на тоа што некои европски претставници веќе се закануваат со сериозни обвинувања, а Пекинг укажува на можноста за одмазда, трговските тензии повторно се опасно високи.
Додека експлорерот бр.1 на BYD крстареше низ Ла Манш по петнеделното патување до архипелагот Зеланд, дом на Влисинген, шефот на Рено упати молба до Обединетото Кралство и ЕУ да соработуваат за да се спротивстават на налетот на супер евтините кинески електрични возила, од кои стравува европската автомобилска индустрија.
„Со моторот со внатрешно согорување, нашата доминација беше несомнена. Цел век имавме корист од нашата експертиза со оваа технологија, која претставуваше бариера за новодојденците на пазарот. Денес, Европејците се најдоа во релативно кревка позиција“, рече Лука де Мео, извршен директор на француски производител на автомобили.
Де Мео и неговите колеги со право се загрижени. До втората половина на минатата година, Кинезите презедоа околу 10% од европскиот пазар на електрични возила, според извештајот на Schmidt Automotive Research.
<b>Инвазијата на кинеските автомобили ќе биде удар за Европа?</b>
Инвазијата на кинеските автомобили може да биде одлична вест за западните потрошувачи, но страшна вест за европските производители на автомобили.
Еден типичен автомобил на Tesla чини околу 40.000 фунти, додека моделите на BYD чинат само 8.000 фунти. Кинеските производители на автомобили нудат дарежливи попусти до 12.000 евра за да ја зголемат продажбата на континентот, открија истражувачите на Шмит.
Дури и Илон Маск, пионерот во индустријата за електрични возила кој некогаш се насмеа на сугестијата дека BYD некогаш може да се натпреварува со Tesla, сега е загрижен.
Без трговски бариери, кинеските производители „прилично ќе ги уништат повеќето други автомобилски компании во светот“, рече Маск набргу откако BYD ја престигна Тесла како број еден продавач на електрични модели во Кина на крајот на 2023 година.
Извештајот на Bloomberg New Energy Finance предвидува дека годишната продажба на електрични возила ќе достигне 56 милиони на глобално ниво до 2040 година - што е еквивалент на 58 проценти од вкупната продажба на автомобили ширум светот.
Исто така, се очекува дека уделот на Кина на пазарот на електрични автомобили ќе достигне 40 проценти до крајот на оваа деценија.
Експертите го споредуваат со начинот на кој Кина доминира во соларната индустрија.
„Кина има огромни предности: затоа што веќе има изградено огромен капацитет, трошоците за производство се многу помали и ги има сите синџири на снабдување. Во последните три до пет години, трошоците за производство на батерии за електрични возила паднаа толку многу што тие не повеќе треба толку многу директна владина поддршка“, вели Вригли.
Тешко е да се игнорираат одгласите на минатите кинески бумови кои доведоа до загриженост за широко распространето фрлање на тешки индустриски стоки како хемикалии, челик и текстил.
„Кинеската индустриска политика создава многу поконкурентни индустриски фактори денес. Прекумерниот капацитет во заштитените индустрии ги преплавува глобалните пазари и може да ја поткопа нашата индустриска база“, предупреди претседателката на Европската комисија Урсула Фон дер Лајен на конференцијата во Берлин во ноември.
<b>Брисел е особено загрижен</b>
Брисел е особено загрижен дека прекумерниот капацитет ќе се извезе, особено ако вишокот капацитет се потхранува со директни и индиректни субвенции.
„Ова ќе се влоши бидејќи кинеската економија забавува и домашната побарувачка не закрепнува“, додаде Фон дер Лејен.
Нема сомнение дека кинеските производители на автомобили беа корисници на некои извонредно дарежливи субвенции.
„Субвенциите и даночните олеснувања создадоа хроничен прекумерен капацитет и маѓепсана конкуренција во цените - како и безмилосно ефикасни фирми“, рече Јанмеи Ксие од „Гавекал Рисрч“.
Минатата година политичарите претставија нови мерки за поддршка.
Имајќи го предвид нејзиниот претстојен реизбор, Фон дер Лајен вети потези за заштита на индустрискиот столб на Европа.
Производството на автомобили е особено чувствително бидејќи европските лидери го гледаат „како минатото и како идна основа на европскиот индустриски успех“, рече Кси.
Кинеските електрични автомобили веќе подлежат на тарифи од 25% во САД, така што со високиот протекционизам таму, трговијата со Европа стана поважна за Кина од кога било. Сепак, Европската унија започна истрага против субвенционирање на кинеската индустрија за електрични автомобили.
Официјалните лица веруваат дека субвенциите веќе му овозможиле на кинескиот извоз да ги намали цените на европските електрични возила за една петтина.
“Беа загрозени тарифите од 10 до 15 проценти. Дополнителни истраги би можеле да вклучуваат турбини на ветер, челик и медицински помагала“, смета Кси.
<b>Судбината на европската соларна индустрија може да направи преседан</b>
Судбината на европската соларна индустрија може да направи преседан. Производителите на соларни панели на континентот побараа помош од Брисел откако беа погодени од поевтиниот увоз и прекумерното снабдување од Кина, но германскиот министер за економија Роберт Хабек предупреди дека трговските ограничувања може финансиски да ги оптоварат компаниите од ЕУ кои склопуваат и инсталираат соларни панели користејќи увезени делови.
Мигел Стилвел д'Андрад, раководител на португалското претпријатие ЕДП, истакна дека цената на соларните панели во САД е повеќе од двојно поголема од цената во Европа како резултат на царините за кинескиот увоз.
Комесарката за финансиски услуги на ЕУ, Мерид Мекгинис, е загрижена дека транзицијата кон зелена енергија може да биде нарушена.
Западните производители на автомобили најмногу стравуваат од одмазда. Многумина имаат значајни кинески операции, а повеќето се потпираат на кинески делови, особено на батерии, за нивните електрични модели. Во ограничувањето на кинеската експанзија, тие би можеле да продаваат повеќе од своите автомобили, но ќе им требаат повеќе кинески материјали за да ги произведат.
Ту Ле, основач на Sino Auto Insights, ја обвинува индустријата за лицемерие:
„Погледнете како странските производители на автомобили ја искористија предноста на кинескиот пазар во последните 40 години. Volkswagen, Toyota и General Motors не би биле тоа што се без него. Така, помислата дека тие не сакаат да се натпреваруваат или дека сакаат само да се натпреваруваат со Кина по свои услови и на сопствените домашни пазари, малку смешно и иронично“.
(<a href="https://vecer.mk/">Vecer.mk</a> <a href="https://www.index.hr/vijesti/clanak/invazija-superjeftinih-elektricnih-auta-na-europu-washington-i-bruxelles-strahuju/2541204.aspx?index_ref=naslovnica_vijesti_ostalo_d">VIA)</a>
Фото: Профи